RSS 

Written by Cecilia Caragea Category: Opiniile noastre
Published on 15 April 2013
Print

A existat o perioada in care s-a considerat ca lucrul cel mai important este sa stii sa produci, apoi s-a considerat ca este mai important sa stii sa vinzi un produs sau un serviciu si, in fine, sa stii sa-l publicitezi, sa creezi prin reclame o dependenta a publicului de acel produs. Brandul depindea astfel de moda si de forta advertising-ului, consumatorul fiind captiv, cucerit de aceste campanii precum broscuta hipnotizata de privirea sarpelui. Comunicarea era una preponderent unidirectionala, dinspre brand inspre publicul sau. Consumatorii formau o masa amorfa, lipsita de personalitate, de care advertiser-ul dispunea dupa pofta inimii sale. A aparut apoi ca noutate mult vehiculatul brandstorming. Dar informatia obtinuta de la un focus grup este prea adesea nerelevanta sau chiar inselatoare, nenumaratele esecuri fiind amplu discutate si analizate din cele mai felurite perspective.
Din fericire, lucrurile s-au schimbat. Astazi, consumatorul se poate exprima si a inceput sa se exprime in mod direct si continuu, astfel ca astazi suveran este chiar el, consumatorul. Iar comunicarea este, poate sa fie si trebuie sa fie, in mod real, una bidirectionala. De modul in care brandul stie sa-si asculte propriul public depinde succesul lui, faptul ca el va mai si exista maine in piata sau nu.

De la producatori si consumatori la branduri si branderi
Concurenta intre branduri este acerba, iar selectia lor o facem noi, prin modul in care cumparam, prin modul in care ne impartasim propria experienta celor din jur, prin modul in care ii influentam in alegerea lor. Iar succesul brandului depinde in mod hotarator de felul in care stie sa-si asculte publicul si sa raspunda asteptarilor acestuia.
Astfel, succesul unui brand nu mai depinde doar sau mai ales de campaniile de publicitate, ci din ce in ce mai mult de noi, de fiecare consumator in parte. Brandul nu mai este creat si sustinut de advertiseri, ci de branderi, adica de noi, de consumatori. Pentru ca fiecare dintre noi, prin actul nostru de cumparare si prin experienta ce o impartasim celor din jur contribuim intr-un mod hotarator la cresterea si descresterea unui brand.
De aceea, noi suntem adevaratii creatori de branduri, adevaratii branderi. Pentru aceasta trebuie insa sa invatam sa ne exprimam, sa impartasim celor din jur propria noastra experienta fata de diferitele branduri prezente in piata, astfel incat fiecare sa poata alege in cunostinta de cauza. In cadrul oricarui grup de prieteni, in colectivul de la locul de munca, intre vecini, peste tot se evidentiaza, in timp, cei dinamici, cu personalitate, cei in permanenta cautare, dornici sa experimenteze, sa analizeze, sa inteleaga, sa-si formeze propriile pareri si, in final, sa comunice si sa se confrunte cu cei din jurul lor. Sunt liderii de opinie, cei care creeaza curentul de opinie, care ii indruma si le orienteaza optiunile si actiunile confratilor lor.
La fel precum relatia interpersonala si cea cu un produs sau cu un brand se bucura de o dimensiune ludica, dar si de una rationala, de o continua analiza, tributara insa informatiilor de care dispunem la acel moment. Informatii necesare din cele mai diferite perspective si domenii, informatii ce nu pot fi adunate decat de la ansamblul atat de variat si de diferit al diversilor consumatori ai acelui produs, informatii privitoare la multiplele experiente pe care fiecare consumator le-a avut cu acel brand. Fiecare experienta in parte poate fi nerelevanta, dar ansamblul lor va da cu siguranta masura acelui brand. Aceasta experienta colectiva de care branderii pot dispune impreuna, le confera tocmai precizia si pertinenta analizelor si forta pe care o detin in relatia cu brandul. La fel precum inconstientul colectiv, care reprezinta de la Jung incoace o realitate de care nu se mai poate face abstractie, pozitia si atitudinea consumatorilor, a branderilor, multumirea sau nemultumirea lor, subiectiva si in acelasi timp rationala, reprezinta noua forta de care brandul trebuie sa tina cont. Si, chiar mai mult, din acest spatiu de comunicare, orice brand trebuie, in mod necesar, sa faca parte, atat in calitate de comunicator, cat in special de atent observator, care asculta si incearca sa inteleaga si sa foloseasca aceste intelesuri castigate, atat in interesul brandului, cat si al consumatorilor, al branderilor. Iar formele moderne de comunicare fac astazi ca sfera de influenta a acestora sa nu mai depinda de vecinatati, caci distantele au disparut, in secolul XXI internetul permitandu-ne sa fim alaturi de cei aflati la sute sau mii de kilometri distanta.

Democratizarea relatiilor dintre branduri si publicuri
Noua ordine internationala nu priveste doar schimbarea jocurilor politice, militare si economice, ci poate in primul rand relatia dintre brand si consumator. Principalele prefaceri necesare realizarii unei adevarate democratii privesc in primul rand schimbarea, democratizarea relatiilor dintre brand si publicul acestuia si asta indiferent de natura brandului, comercial, politic, sportiv sau cultural. Iar democratia presupune inainte de toate respectul pe care fiecare jucator il datoreaza celorlalti! Dar, pentru ca un brand sa poata fi respectat, el trebuie sa-si respecte consumatorii si, poate, in primul rand angajatii, relatia cu acestia avand multe de spus cu privire la cultura organizationala, ce joaca un rol atat de imporant in definirea acelui brand. In cazul unui brand adevarat, angajatii vor fi mandri de relatia lor cu acel brand devenind principalii purtatori de cuvant ai acestuia. Astfel, astazi fiecare dintre relatiile in care este implicat un brand contribuie la imaginea lui si la relatia lui cu propriul public, cu adevaratii lui branderi.

Fii brander! Alegerea ta conteaza!
Este momentul sa devenim constienti de aceasta extraordinara forta ce sta astazi in mainile noastre, dar in acelasi timp si de imensa raspundere ce decurge de aici. Acum de noi  depinde care vor fi brandurile de maine si ce ne vor oferi acestea. Depinde de modul in care invatam sa iesim din pasivitate, sa analizam, sa comunicam intre noi si cu brandurile prezente astazi in piata. Acest proces complex este in acelasi timp… simplu, pentru ca, in fond, el nu presupune altceva decat sa invatam sa ne exprimam multumirile si nemultumirile fata de produsele si serviciile care ne sunt oferite, sa invatam sa ne exprimam cerintele si asteptarile pe care le avem de la diferitele branduri, pe scurt, sa invatam sa fim adevarati branderi, adica consumatori responsabili ai secolului XXI. Este tocmai ceea ce isi propune sa stimuleze Brander. The Original Brander - comunicarea reala, sincera si eficienta intre consumatori si branduri. O comunicare in care experienta diferitilor consumatori sa se adune, sa se confrunte, sa se structureze, intr-un cadru adecvat, care sa permita brandurilor sa-si inteleaga mai bine propriile lipsuri si oportunitati, cerintele si nemultumirile consumatorilor, dar si asteptarile acestora pentru a putea veni in intampinarea lor. Pe scurt, crearea mecanismelor de comunicare necesare pentru stabilirea unor adevarate parteneriate intre branduri si publicurile acestora, parteneriate benefice deopotriva consumatorilor si brandurilor. (Cecilia Caragea)

Add comment


Security code
Refresh