RSS 

Written by Aurora Toma Category: Bloggerii au cuvantul
Published on 03 July 2013
Print

Daca ar fi sa vorbesc despre blogging, m-as intinde probabil pe sute de pagini. Daca as fi nevoita sa ma limitez la importanta blogurilor in vanzarile directe ori online, m-as putea incumeta sa trasez cateva idei generale, fara sa apelez la clisee ori sa reformulez cuvintele deja spuse ori scrise. Bloggerii romani, inspirati de fratii lor din afara, au pornit la drum cu acelasi interes: sa obtina succes prin scris! Succesul cunoaste, in cazul de fata, diverse forme: notorietate, nevoia de a apartine unui grup, bani ori alte castiguri materiale.
Rapid, bloggerii au devenit o categorie tinta pentru branduri si magazine (fizice ori online). Publicitatea clasica, manifestata prin spoturi publicitare ori bannere impozante, nu mai are aceeasi priza la public ca in anii trecuti. Lumea s-a saturat de creme miraculoase prezentate de femei retusate, de produse cosmetice care nu dau bine decat in reviste si care dezamagesc din varii motive. Mai exact, omul a dorit sa vada ori sa auda de la alt seaman obisnuit daca produsul X are respectivele proprietati mentionate in prezentarea oficiala ori nu-i decat o alta strategie de marketing la mijloc.

Acelasi lucru s-a petrecut si in cazul magazinelor de imbracaminte, aflate intr-o concurenta acerba. Potentialii cumparatori au dorit sa vada cum arata un anumit articol vestimentar pe o femeie obisnuita, nu doar pe un manechin profesionist, pe care aproape orice haina ar veni ca turnata.
Brandurile si shop-urile online au luat, asadar, cu asalt blogurile! S-au concentrat asupra paginilor cu potential, cu public constant si numeros. Au luat in calcul profilul blogului, si-au calculat investitia (oricum mai mica decat in cazul in care ar fi optat pentru o reclama pe Google ori pe un post tv), au trimis produsele spre testare si s-au pus pe asteptat. Pe asteptat rezultate, mai exact!
Pana la obtinerea rezultatelor, sa vedem ce-au facut bloggerii. Unii dintre ei au publicat un articol fie impersonal, fie personal, dar ticsit cu laude, imediat dupa ce au primit produsul. Este de la sine inteles ca e destul de greu ca cititorul blogului sa-si dea seama daca posesorul paginii a folosit produsul de luni bune ori doar insira cateva randuri, fie pentru a maguli sponsorul, fie din plictiseala, stiind ca de regula o campanie de testare implica o singura tura de primire de produse. Asadar, bloggerul primeste produsul, scrie 2-3 paragrafe favorabile, se alege si cu produsele si nici nu deranjeaza sponsorul. Foarte rentabil pentru el, nu? Pentru sponsor, ramane de vazut...
La polul opus se afla bloggerii seriosi, cei care testeaza indelung un produs si vorbesc cu onestitate despre orice aspect al produsului, fara sa evite subiectul sensibil al pretului! Din punctul meu de vedere, este absolut necesar sa spui daca produsul testat merita banii, fie ca vorbim de o crema de 10 lei, fie ca luam in calcul una de cateva sute de lei. Nu poti trage la nesfarsit de replica „Nu-i un produs rau pentru banii lui” , mai ales daca ai cunostinta asupra faptului ca ar putea exista un produs cu pret similar si mult mai eficient. As trage de aici o concluzie de aur pentru un blogger: nu trebuie sa va temeti de comparatii! Daca puneti in balanta produsul X cu produsul Y, nu inseamna ca desfiintati ori jigniti sponsorul. Daca sponsorul va reproseaza acest lucru, inseamna ca nu-l intereseaza catusi de putin parerea voastra si nu doreste decat reclama in buna regula.
Dupa ce-am discutat despre modalitatile in care bloggerii aleg sa trateze o campanie de testare, voi face un salt inapoi la sponsori, la magazinele ori firmele ce asteapta rezultate de pe urma promovarii prin intermediul blogurilor. Multi vaneaza sa obtina cat mai multe locuri in motoarele de cautare. Destul de logic, zic! Insa, ca magazin si mai ales ca brand, trebuie sa tintesti mai sus si sa iei in calcul nu doar publicitatea, ci si profitul de pe urma publicitatii. Trebuie sa incurajezi bloggerii sa scrie cat mai destins despre produse, sa nu uite de fotografiile personale (cruciale mai ales pentru produsele de machiaj) si sa fii deschis sugestiilor venite din partea lor. Daca, spre exemplu, multi critica costurile de livrare, trebuie sa iei serios in calcul acest aspect. Clientul obisnuit va fi cu mult mai nemultumit de aceasta politica de preturi decat bloggerul. Apoi, daca exista o cerere mare pentru un anumit tip de produs, e deranjant sa existe frecvent lipsuri de stocuri. Nu se stie niciodata cand cineva are nevoie de un anumit produs si se hotaraste sa-l cumpere.
Experienta personala mi-a demonstrat ca brandurile sunt mai deschise sugestiilor decat magazinele intermediare (fizice ori online). Nu-i strain faptul ca unele firme au fabricat produse cerute de public, produse ce nu existau in portofoliul lor de produse pana atunci. Eu vad bloggerul in primul rand ca pe un trender: el stie care sunt tendintele in materie de ingrijire, infrumusetare, imbracaminte si intuieste cam care ar fi cerintele pietei. Daca un colaborator vede in blogger un partener si nu doar un canal media, atunci lucrurile vor sta favorabil pentru ambele parti. Avem exemple numeroase de branduri ajunse celebre gratie publicitatii facute (cu cap!) in mediul online: MUA, Romwe, ELF, Essence etc. Pentru ca am fost martor al evolutiei acestor firme, pot marturisi ca ele au fost printre putinele care au tinut cont de cerintele bloggerilor, care au modificat ori schimbat total anumite produse ori care au decis sa micsoreze taxele de transport la sugestia vocilor din blogosfera. Iar de aici pana la succes n-a mai fost decat un pas! (Aurora Toma - www.tomaaurora.blogspot.ro)

Add comment


Security code
Refresh